• Log ind
  • Tilmeld nyhedsmail

Betalingsbetingelser

Vær opmærksom på...

  • Alle fakturaer fra IKA fremsendes elektronisk.
  • Benytter debitor EAN nummer, oplyses dette ved tilmelding/medlemsansøgning.
  • Øvrige fakturaer sendes som pdf fil til den e-mail, der oplyses i forbindelse med tilmelding/ medlemsansøgning.
  • Det er debitors pligt at sørge for at oplyse ændring i EAN nummer/fakturerings e-mail.
  • Dette oplyses pr. mail til ika@slet-dette.ika.dk.

Betaling af medlemskontingent:

  • Betalingsfristen er 14 dage netto fra fakturadato.
  • Ved for sent betaling, fremsendes en påmindelse om betaling pr. mail uden gebyr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter påmindelsesdatoen, pålægges et rykkergebyr på 100,00 dkr. samt et kompensationsgebyr på 310,00 dkr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter rykkerdatoen, vil medlemskabet blive slettet.
  • For at genoprette medlemskabet inden for samme kontingentperiode, skal den tidligere faktura inkl. rykker- og kompensationsgebyr betales.
  • Genoprettes medlemskabet i ny kontingentperiode, betragtes det som et nyt medlemskab, og der skal betales indmeldelsesgebyr.
  • Er der i den periode, der ikke er betalt medlemskontingent for, opnået medlemsrabat på arrangementsdeltagelse, vil der blive fremsendt en faktura på differencen mellem medlemspris og pris for øvrige deltagere.

Betaling af deltagergebyr mv. til IKA arrangementer:

  • Betalingsfristen er 14 dage netto fra fakturadato.
  • Ved for sent betaling, fremsendes en påmindelse om betaling pr. mail uden gebyr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter påmindelsesdatoen, pålægges et rykkergebyr på 100,00 dkr. samt et kompensationsgebyr på 310,00 dkr.
  • Er betalingen ikke registreret 14 dage efter rykkerdatoen, vil det ikke være muligt at deltage i fremtidige IKA arrangementer, før faktura inkl. rykker- og kompensationsgebyr er betalt.

Deltagelse på IKA kurser og arrangementer

  • For IKA- og Netværk Basis-medlemmer er det muligt for en organisation at have lige så mange deltagere med til medlemspris, som der er medlemmer i den pågældende organisation.
  • Deltager der flere personer, end der er medlemskaber, betaler disse ikke-medlemspris for deres deltagelse.
  • Et Netværk+ medlemskab giver adgang for tre deltagere til medlemspris.
  • Dette gælder for deltagelse på alle IKAs arrangementer.
IKA IdeFA
  • Aktivitet
    • Alle aktiviteter
    • IKA Uddannelse
      • IKA Bæredygtige Indkøb
      • IKA College
      • IKA Contract Management i praksis
      • Masterclass i Offentlige Indkøb
    • IKA Dagskurser
    • IKA Webinar og Podcast
    • Konferencer
      • IKA Årskonference
      • IKA Indkøbsjura
      • IKA udbudsjura
    • Netværk
      • Indkøbsnetværk for selvejende
      • IKA Netværk for IT-Udbud
      • Netværk for tilbudsgivere
      • Udbudsretligt Netværk
      • IKA og SKI: Netværksdag for forsyningssektoren
      • Netværk for udbud
      • Netværk for praktikere
    • Generalforsamling
  • Udbudsværktøjer
    • Udbudsskabeloner
    • Juridisk hotline
    • Høringer og publikationer
    • Den gode markedsdialog
  • Videndeling
    • Netværk for praktikere
    • Efterlysninger og vidensdeling
    • Verdens Bedste Indkøber
    • Indkøbsfællesskaber
      • Kommunale indkøbsfællesskaber
      • Selvejende indkøbsfællesskaber
  • Nyheder
    • Nyheder om indkøb og udbud
    • Stillingsopslag
    • Tilmeld nyhedsmail
  • Medlemskab
    • Medlemstyper og -fordele
    • Medlemsliste
    • Bliv medlem
    • Netværk for leverandører
    • Priser og betingelser
  • Om os
    • Om IKA
    • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Udvalg og partnerskaber
    • Generalforsamlinger
  • Log ind
  • Aktivitet
    • Alle aktiviteter
    • IKA Uddannelse
      • IKA Bæredygtige Indkøb
      • IKA College
      • IKA Contract Management i praksis
      • Masterclass i Offentlige Indkøb
    • IKA Dagskurser
    • IKA Webinar og Podcast
    • Konferencer
      • IKA Årskonference
      • IKA Indkøbsjura
      • IKA udbudsjura
    • Netværk
      • Indkøbsnetværk for selvejende
      • IKA Netværk for IT-Udbud
      • Netværk for tilbudsgivere
      • Udbudsretligt Netværk
      • IKA og SKI: Netværksdag for forsyningssektoren
      • Netværk for udbud
      • Netværk for praktikere
    • Generalforsamling
  • Udbudsværktøjer
    • Udbudsskabeloner
    • Juridisk hotline
    • Høringer og publikationer
    • Den gode markedsdialog
  • Videndeling
    • Netværk for praktikere
    • Efterlysninger og vidensdeling
    • Verdens Bedste Indkøber
    • Indkøbsfællesskaber
      • Kommunale indkøbsfællesskaber
      • Selvejende indkøbsfællesskaber
  • Nyheder
    • Nyheder om indkøb og udbud
    • Stillingsopslag
    • Tilmeld nyhedsmail
  • Medlemskab
    • Medlemstyper og -fordele
    • Medlemsliste
    • Bliv medlem
    • Netværk for leverandører
    • Priser og betingelser
  • Om os
    • Om IKA
    • Kontakt
    • Bestyrelsen
    • Udvalg og partnerskaber
    • Generalforsamlinger
  • Log ind

Tanken tæller!

  • Dato: feb 19,2025
  • Kilde: Anders Nørgaard, partner, DLA Piper

Pr. 1. januar 2025 er dieselafgiften steget markant, med omtrent 52 øre per liter ekskl. moms. For lastbiler over 12 ton indebærer det introduktionen af en vejafgift for lastbiler over 12 ton (udvides til alle lastbiler over 3,5 ton fra 1/1 2027).

Det mærkes, også på de offentlige kontrakter.

 

Som tilfældet var i forlængelse af COVID-19-udbruddet, den afledte ressourceknaphed og krigen i Ukraine, rejser justeringen spørgsmål om, hvorvidt offentlige myndigheder kan afbøde omkostningen i eksisterende aftaler, og hvordan lignende situationer håndteres i nye.

 

Ordregiver skal grundlæggende stille sig selv følgende spørgsmål:

 

Er det håndteret i kontrakten med en klar, entydig klausul, som der kan støttes ret på ved en domstol ved uenighed?

 

Hvis ikke, kan vi så alligevel betale? I så fald rejser det flere overvejelser. Udbudsretligt: Kan ændringen i stedet håndteres efter f.eks. de minimis-reglen i § 180 eller ”uforudsete omstændigheder” efter udbudslovens § 183? Og selv, hvor udbudsreglerne giver adgang uden en entydigt fastsat klausul, så er der spørgsmålet om ulovlig støtte; vil en imødekommelse udgøre ulovlig statsstøtte/offentlig støtte i henhold til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, artikel 107, stk. 1, eller konkurrencelovens § 11 a? Og selv, hvor det ikke er tilfældet, skal vi overveje, om der er tale om ulovlig individuel støtte til erhvervsvirksomheder uden lovhjemmel i strid med forvaltnings- og kommunalretten?

 

Agreed documen

Et sted at starte er standardaftalerne.

 

I AB 18 (§ 35, stk. 1) og ABT 18 (§ 33, stk. 1) fremgår det, at:

 

”Prisen reguleres, hvis et statsligt indgreb, der er gennemført efter tilbuddets afgivelse, har ført til væsentlig mer- eller mindreudgift og ikke er dækket af anden regulering. Reguleringen sker i henhold til meddelelse fra en statslig styrelse."

 

Så prisreguleringen kræver meddelelse fra en statslig styrelse med en forhandlet beregningsmetodik. Sådan en meddelelse foreligger i skrivende stund ikke, og derfor vil bestemmelsen også være vanskelig at bringe i anvendelse.

 

Videre reguleres det i bestemmelsernes stk. 2: (total)entreprenøren ydes godtgørelse for ekstraordinær prisstigning på materiale, som i færdig form eller på sædvanlig måde indgår i arbejdet, eller på brændstof, der direkte benyttes til arbejdet, medmindre den godtgøres efter stk. 1. Det rejser spørgsmålet, om stigningen på dieselafgiften er ”ekstraordinær” (normalvis over 10 %), og om den dyrere diesel benyttes direkte til arbejdet. Bestemmelserne erstatter det hedengangne fastpriscirkulære.

 

AB Service § 10 regulerer det anderledes: Her fremgår det, at ændringer i den aftalte serviceydelses pris kan ske, når nye lovkrav eller ændret offentlig regulering fordyrer leveringen af serviceydelsen.

 

Prisreguleringen kræver altså ikke her meddelelse fra en statslig styrelse, og adgangen til at foretage prisregulering synes derfor at være videre efter AB Service. Vær dog opmærksom på, om bestemmelsen kan være fraveget eller ændret i den konkrete kontrakt, så prisreguleringsadgangen alligevel ikke er helt så nem.

 

Bemærk, der er ikke en tilsvarende reguleringsbestemmelse i AB Forenklet.

 

Vejen frem

De eksisterende aftaler volder os altså kvaler på flere kanter; for at undgå lignende i fremtiden, bør udbudsmaterialet være så forudseende som muligt uden at give køb på fleksibilitet. Det er en god start med relationelle bestemmelser, så fundamentet for tillidsfulde drøftelser om rettigheder og pligter er til stede. Disse skal dog bakkes op af sektorrelevante indekseringsbestemmelser, samt mekanismer, som både sikrer hyppigere reguleringsadgang af hensyn til leverandøren, men ledsaget af lofts- og gulvbestemmelser. Dem får vi kun fastlagt på balanceret vis, hvis vi har næsen nede i den konkrete kontrakt.

 

Har du generelle eller konkrete spørgsmål til problemstillingen, er du meget velkommen til at kontakte forfatteren, Anders Nørgaard, partner i DLA Piper, via IKAs gratis udbudshotline - find Anders' kontaktoplysninger her.

 

<- Tilbage til oversigt

IKA

Haslegårdsvej 8-12
DK - 8210 Aarhus V

E-mail: ika@slet-dette.ika.dk
CVR nr.: 26402530

Kontakt os
Betalingsbetingelser
Persondatapolitik
Cookiedeklaration

Kontakt os

Her bor vi

Hvem er IKA?

IKA er en forening af offentlige indkøbere og blev stiftet i 1985. IKA består af en valgt bestyrelse og et ansat sekretariat.

Foreningens medlemmer repræsenteres bredt af kommuner, regioner, selvejende og ministerielle institutioner, forsyningsselskaber, boligselskaber samt statslige instanser. Alle, der er udbudspligtige, kan blive medlem af IKA.

IKA driver også et leverandørnetværk for leverandører/tilbudsgivere til det offentlige.

×Close